הפכו את 'חדשות טובות' לאתר הבית




בחולון ייפתח בית ספר High Tech High

17 בפבר', 2012 נכתב ע"י     אין תגובות    מתוך קטגוריה: חדשות טובות, חינוך

Social Buttons by Linksku

High Tech High בסן דייגו. תמונה מתוך ויקיפדיה.

בשנת הלימודים הבאה (תשע"ג) ייפתח בחולון בית ספר שש שנתי חדש, כאשר מודל הלמידה ישען על מודל בית הספר היי טק היי (High Tech High- HTH), שמיושם ברשת של 11 בתי ספר בסן-דייגו, ארה"ב.

תרבות החיים בבית הספר תהייה דמוקרטית ומחוברת לקהילה, תכלול יחס אישי לכל ילד וילדה, למידה בקבוצות של 25 ילדים, למידה מבוססת פרויקטים סביב שאלות מורכבות, שילוב של לימודי מדעי הרוח עם לימודי המדעים בפרויקטים משותפים, רב-תחומיות, למידה עיונית לצד עשייה ויצירה וחיבור לעולם הרחב.

מדובר בבית ספר צומח, אשר יחל בשכבת ילדי ז’, ויצמח בכל שנה עד שיגיע לשכבת י"ב. בית הספר יהיה פתוח לכל דורש ללא מבחני סף ובמקרה של ביקוש יתר מעבר ל- 150 פונים, תתקיים הגרלה. יש כוונה לפתוח בבית הספר גם כתה לילדים בעלי צרכים מיוחדים.

מודל הלמידה מציג גישה ייחודית להתנהלות בית ספרית, שנועדה להתמודד עם שתי בעיות עקרוניות, שהוגי בית הספר, לארי רוזנסטוק ורוב ריאורדן, זיהו במערכת החינוך האמריקאית: ניכור של מורים כלפי תלמידים, וניכור של תלמידים כלפי הלמידה.

תחושת הניכור של התלמידים, על פי לארי ורוב, נעוצה במבנה מערכת הלימודים, שכולל מספר רב של מקצועות לימוד, הנלמדים על ידי מספר רב של מורים. במבנה זה, המורים אינם מצליחים להכיר לעומק את הילדים ועסוקים בעיקר ב’להעביר את החומר’. סיבת הניכור של הילדים כלפי הלמידה הוא בחוסר הרלבנטיות שלה, בהיותה מנותקת מהעולם, פסיבית, חסרת מעוף, משעממת ולא מאפשרת לילדים להביא את עצמם, על כישוריהם ויכולותיהם לתוך הלמידה.

בסן-דייגו מצליח ההיי טק היי מעל ומעבר: כל הבוגרים מתקבלים למוסדות להשכלה גבוהה, כשמעל 51% מהם, הם הראשונים במשפחותיהם שהגיעו לכך. "סוד ההצלחה של היי טק היי", אומר גרי ג’ייקובס, האיש שייסד את רשת בתי הספר היי טק היי, "הוא בסביבה המאפשרת לתלמידים ולמורים ללמוד ולעבוד באופן אפקטיבי". עוד מסביר ג’ייקובס, כי "תפיסת בית הספר, הכוללת ייעוץ אישי, לימודים רב-תחומיים, עיוניים ומעשיים, וקשר לעולם המבוגרים, מגבירה את העניין, שיש לתלמידים בלמידה ותורמת להצלחתם".

אייל רם, מנהל המכון לחינוך דמוקרטי, שמלווה את חולון ואת בית הספר, ביחד עם אנשי מקצוע מובילים, בעלי חזון ואידיאלים: "המהלך שעושה חולון, הוא אמיץ ומיוחד במינו, מותאם לאתגרי המאה ה-21, ועשוי להוות השראה לערים נוספות, לקחת את האחריות על החינוך לידיהן".

בבית הספר החדש יתנהל אורח חיים דמוקרטי. התלמידים והצוות יוזמנו לפעול באסיפה הכללית של בית הספר ובוועדות הביצוע. בבית הספר ילמדו וייושמו עקרונות הדמוקרטיה, והתלמידים יקבלו תמיכה ועידוד לאזרחות פעילה ולהתנדבות בעיר. היציאה אל העיר תתבצע גם בלמידה עצמה- הכוונה היא ליצור קשרים עם חברות הייטק ותעשיה לצורך התמחות בהן, ולצורך הסתייעות במומחים מטעמם בפרויקטים השונים. מעבר בית הספר לאזור התעשייה לאחר השנתיים הראשונות יקל על קיום קשרים אלו.

מיכל, חברת צוות בית הספר: "החלום שלי הוא, שהילדים יבואו לבית הספר בשמחה ויגלו שהם מוכשרים, טובים ובעלי יכולת, שמקשיבים להם, רואים אותם ומדברים איתם, בזכות מי שהם, שהם יכולים להשפיע וליצור, שהלימוד יהיה עבורם מסע מרתק ודרכו הם ילמדו גם את עצמם". דפנה, אף היא חברת צוות, אומרת: "אותי משמח במיוחד, שכצוות נוכל גם אנחנו להביא לבית הספר את אהבותינו, העדפותינו ותחומי העניין שלנו. אני אהיה מורה למדעי הרוח, ומתכננת לשלב בעבודתי גם אהבה אחרת שלי- הצילום, וגם ידע, שיש לי מעולם העסקים. זה מאד מלהיב אותי". הלל, שלימד בהיי טק היי, סן-דייגו, ועלה בשנה שעברה לישראל, ילמד בבית הספר מדעים ומעוניין לחבר את הילדים גם לעולם ההיי טק, ובאמצעות החיבור חושב ללמד אותם גם מתמטיקה, לדוגמה.

בית הספר ימוקם זמנית במכון לחינוך טכנולוגי (HIT), וחברי הצוות מתכננים ליצור שיתופי פעולה עם המחלקות השונות של המכון. ההרגשה היא שהשמים הם הגבול.

* עקרון הלמידה בבתי הספר של היי טק היי:

בתי הספר של היי טק היי יצרו מבנה למידה, שעל פיו הילדים לומדים במשך היום, לכל היותר, עם שלושה מורים, ואילו המורים מלמדים, לכל היותר, חמישים ילדים מדי יום. בדרך זו, המורים מכירים את הילדים לעומק ונוצרים ביניהם קשרים עמוקים ואיכותיים. המורים אינם מלמדים מקצועות לימוד, אלא עוסקים עם הילדים בשאלות מורכבות הנוגעות בדיסציפלינות שונות. הלמידה כוללת מחקר עיוני ועשייה בשטח במסגרת פרויקטים, המבוצעים על ידי התלמידים, בהנחיית המורים. לדוגמה, תלמידים בהיי טק היי התבקשו לבדוק כיצד אדמה, משאבים וטכנולוגיה הובילו את המדינות המתועשות לאימפריאליזם. הם עבדו בקבוצות למידה קטנות במשך למעלה מחודשיים על המחקר, בליווי מורי המדעים המדויקים ומדעי הרוח. במהלך הלמידה בדקו ארצות שעברו קולוניזציה, בדקו קשרים מולקולאריים, כדי להיטיב את הבנת הקשרים בין כימיה לחקלאות, פנו לשגרירות מדינה שנבחרה למחקר, בדקו את פעילותה של ארה"ב בעיראק ועוד. בסופו של הפרויקט, התקיים ויכוח (Debate) בנוכחות אורחים ומומחים שונים בין התלמידים, שהמחיש את הבנותיהם מהלמידה. פרויקטים אחרים מסתיימים בתערוכות, בפרזנטציות, בהצגות תיאטרון, בעבודות אמנות- לפי העניין.



יש לך משהו להגיד? קדימה, להשאיר תגובה!

Fun

היום לפני…

18 באפריל

1931 - אורי קיסרי מפרסם ב"דואר היום" את המאמר "אנחנו עלי-הצבר!" ובו הושווה לראשונה הישראלי יליד הארץ עם צמח הצבר המצוי.

1980 - נוסדת הרפובליקה של זימבבואה

נולדו

1772 - דייוויד ריקארדו, כלכלן בריטי (נפטר ב-1823)

1902 - מנחם מנדל שניאורסון, הרבי מליובאוויטש (נפטר ב-1994)

1963 - קונאן או'בריין, קומיקאי ומנחה טלוויזיה אמריקאי, זוכה פרס האמי

_______________________
מתוך ויקיפדיה: לוח אירועים שנתי

הציטוט היומי:

"האמן בחלומות, כי בהם מסתתרת דלתו של הנצח."

- ג'ובראן ח'ליל ג'ובראן

___________
מתוך: ויקיציטוט



UA-21825669-1