מאמרים

תאונה על פי חוק - חלק II


הקנסות שניתנים לעברות גדולות יחסית כמו מעבר באור אדום, מהירות וכדומה הם גדולים מאד וחוצים את קו אלף השקלים, בנוסף יעמוד רוב הפעמים עבריין תנועה שכזה לדין ועשוי לקבל גם נקודות חובה שיגרמו לו לעבור קורס ריענון נהיגה.

במקרים קיצוניים עשוי השופט לגזור עונש שמאלץ את הנהג לחזור מהתחלה על תהליך הוצאת הרישיון שלו כולל שיעורי נהיגה על פי דין, מבחן תיאוריה ומבחן מעשי, טסט בסופו של התהליך. בדרך כלל החוק מתייחס בחומרה בעיקר לנהגים צעירים או חדשים והם אלו שמקבלים את העונשים הללו, החמורים, המטרה לאזן אותם ולווסת מעט את ההתנהלות שלהם בכביש.


האם הפעולות האלו של מערכת החוק והמשפט בארץ גורמת להפחתת התאונות? המחקרים חצויים ואינם מצביעים על מגמה חד משמעית. בסך הכל מדובר באכיפה חמורה ואדוקה יותר המביאה בעיקר את הצעירים לחשוב פעמיים בטרם הם עושים פעולות כמו נהיגה ללא נהג מלווה או נסיעה עם למעלה משני אנשים ברכב, אך האם החוק באמת מצליח להוריד להם את הרגל מהגז? לא בטוח.
יש מחקרים המצביעים של תוצאות שליליות דווקא כשהן מגיעות כאקט של הפחדה ועל תוצאות חיוביות כשמדובר בחינוך. אך שוב אין הוכחות מספיקות המביאות לתוצאה חד משמעית. מכאן שהחוק ימשיך לעשות את שלו ובמקביל יפעלו גם כוחות נוספים להטמעת העבודה החינוכית עם מערכת החינוך.

חזרה לחלק ראשון